torsdag 27 april 2017

Fest!

Finland firade idag den Nationella Veterandagen. I vår kommun ordnades en fest i Ådalens skola med veteraner, lottor och krigsänkor som vip-gäster. Leden glesnar och den populära kören Veteransångarna består numera av sju sångargossar varav en hade förhinder idag, men sången ljöd vackert i våra öron ändå.

I programmet deltog Kronobyfödda Jonathan "Jontti" Granbacka som lättsam och naturlig konferencier och dito författaren Hannele Mikaela Taivassalo deklamerade en tänkvärd dikt som var ett beställningsverk till festen.

Den alltid så inspirerande dirigenten Malin Storbjörk bjöd tillsammans med gymnasiekören Timbre på finstämd sång och min favoritlärare Jan-Erik Nygren viftade med taktpinnen inför Nedervetil Hornorkester. På något sätt lockar deras taktfasta repertoar mig alltid till att börja fundera på danskoreografier ...

Det mest ärorika uppdraget för dagen fick jag och några andra damer då vi hjälpte veteranerna ner från scenen och sedan till kaffebordet där vi fick göra dem sällskap.

Och jag var stolt över min folkdräkt (den enda i sammanhanget) och försökte låta bli att tänka på att halsduken inte satt riktigt som den skulle, men varmt och skönt var det åtminstone fastän snön virvlade ner från skyn därute.


Veteransångarna med fina marskalker i bakgrunden

Sockutdelning på gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar