onsdag 5 april 2017

Check!

En ny huvudstad är inprickad på min resekarta. Eftersom vi inte hade tid att åka så långt bort fick det bli Tallinn. Vi tog pyjamasflyget och kunde via snabbt byte i Helsingfors/Vanda landa tidig förmiddag i Estlands huvudstad.

Jag är inte någon stor vän av att åka snabbgående färjor med överförfriskade landsmän så det var ett enkelt val att välja flyget i stället, inte av ekonomiska och miljövänliga skäl förstås.

Vi beslöt att hoppa på en lokalbuss in till centrum och steg av vid ändstationen som råkade vara en av färjterminalerna. Lite snöslask välkomnade oss, men vi såg den medeltida stadsmuren och började vandra i den riktningen.

Till min glädje kände jag igen Tjocka Margareta och vi traskade rakt in på rätt gata, Pikk, (Långgatan). Jag var full av beundran över de gamla stenhusen och gick glatt förbi vårt hotell med hundra meter. Men man kan alltid vända om. Dagen var ny!



 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar