onsdag 10 augusti 2016

Trädgårdens gåvor

Jag har tidigare tjatat om det här med att bygga hus på skogstomt och sen försöka odla något. Det är inte alldeles lätt, det är egentligen otroligt svårt.

Jovisst fungerar det ganska bra med lådor och hemtransporterad jord samt kompostjord, men i år är det inget vidare. Jag skyller helt på vädret. Eller glömde jag gödsla...?

Visst får jag sallat men rädisorna hann börja blomma eftersom vi var ute vid stugan då de borde ha skördats. Två frilandsgurkor har jag skördat och knappast hinner det bli fler. Gräslöken är mäktig, tack för det. Morötter och lök ser väldigt späda ut. Ärterna är kortväxta och vaxbönorna sprack inte alls eller ruttnade bort. Inga gröna fingrar här inte, men jag skyller på regnet och den kalla försommaren för rensat det har jag!

Men så har vi potatisen. Jag satte ner 5 kg sättpotatis och blasten är grön och fin, blommade vackert också. Nu när jag äntligen har börjat söka potatisar så hittar jag stora, vita och rena knölar. Så här fina potatisar har jag aldrig upplevt i mitt primitiva land. Visserligen är de inte många till antalet, men här kör vi med kvalitet.

Alltså fokuserar jag i år på just potatisen och glömmer resten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar