söndag 3 juli 2016

50-årsfesten

Det sista officiella programmet inför den kommunala semestern var Nautors 50-årsfest ute i hamnen i Jakobstad. Jag var bjuden som kommunens enda förtroendevalda och det kändes därför självklart att delta. I mitt sällskap hade jag kommundirektören.

Det var en fest för de nuvarande anställda med avec och även pensionärerna hade med rätta fått en inbjudan i den långvariga festen som räckte i mer än sex timmar. Det är svårt att uppskatta antalet festdeltagare, men av ca 700 inbjudna var säkert mer än 400 på plats.

Nautor har betytt mycket för vår region och har gett och ger arbete åt många Kronobybor också. Båtindustrin är stark i nejden eftersom vi har duktiga hantverkare inom branschen. Det var något som den italienska ägaren också tog fasta på i sitt tal.

När jag gick runt i hallen där man ställt ut en historisk överblick över företaget och båtarna var det många som upplyste mig om små detaljer gällande båtarna. Det var roligt att urskilja stoltheten i deras röster och jag var tacksam för de spontana kommentarerna.

Det kändes även högaktningsfullt att se att en tidigare delägare och Kronobyveteran, Rurik Riska, var på plats. Snickeriet som han startade finns ännu i vår kommun.

Bland festfolket träffade jag också språkkusinen med man och en hel del bekanta i det mycket omväxlande vädret. Men varmt var det, fastän vi fick uppleva både regn och åskskurar. Som tur var sken solen när de två segelbåtarna, den allra första Swanbåten Tarantella och en pinfärska Swan 50, sjösattes under stor ceremoni.

Maten ja! Den var delikat! Fisk och sallader som absolut etta och ville man ha mer så fanns nötkött med potatis och grönsaker. Allt avrundades med kaffe och tårta.

Underhållningen höll hög klass, från Jeppokryddorna till The Band med solisterna Thomas och Maria Höglund samt Charlotta Kerbs.

Och jag kunde köra hem i vackert solsken ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar