torsdag 2 maj 2019

Evighetsprojekt

Det samlas en massa papper och urklipp under åren. I söndags blev jag plötsligt ivrig från morgonen och med lite vilje- och tankekraft manipulerade jag några tunga möbler från ett rum till ett annat.

Har man en kusin som älskar att i sin ensamhet flytta runt sitt möblemang, så har man fått en del tips hur man går till väga.

Sen databordet flyttat söderut var det dags för pappas snickrade skrivbord att flytta till mitt arbetsrum. Jag var förutseende nog att plocka ut alla lådor, men visst var det fortfarande tungt. Med mera tur än skicklighet lyckades jag manövrera ena ändan på en liten matta och sen skuffade vi iväg.

Det gick som en dans. Bort med mattan och iväg med följande möbel. Sen var det dags för ett skåp fyllt med glas och porslin att flytta till skrivbordets gamla plats. Här tog lättjan vid och i stället för att tömma skåpet testade jag mattkörning direkt. Och se, det lyckades!

Nu återstår förstås en hel del sortering av diverse samlade alster. En hel del går till pappersinsamlingen, men vissa rariteter måste sparas, som till exempel kyrkofader Augustinus fina insikt om att man ska lära sig dansa för att inte ställa till med problem för änglarna i himlen ...

"O Mensch lerne tanzen, sonst wissen die Engel im Himmel mit dir nichts anzufangen"


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar