fredag 23 november 2018

Mig lurar ni inte - idag åtminstone!

Jag erkänner att jag är en skeptisk människa. Åtminstone när det gäller försäljare och hembesökare. Det enda jag köper är toalett- och hushållspapper av skolelever och studerande.

Idag fick jag besök av en herreman som skulle granska brandsläckaren. Hmm, är det obligatoriskt med en sådan? Nå, jag släppte in honom och visade vägen.

Hoppsan det stod 17.08.04 under flaskan! Det satte myror i huvudet på både granskaren och mig. Jag visste att släckaren hade kommit till far i huset som present för ett eller högst två år sen. Efter lite funderande menade mannen att han nog kunde klistra ett märke på för en tia och därmed godkänna den. Däremellan hade jag handgripligen granskat hans hängande identitetsbricka.

Nåväl, misstänksam som jag är, tyckte jag att jag inte behövde någon granskning på en ny och fin brandsläckare och sa att jag ska ringa ett samtal först. Jag ringde vår stationsmästare och hon upplyste mig om att inte behöver jag gå med på nåt sånt. Hon fixar det nån gång då det passar. Vilken service!

Alltså sätter jag sådana här granskare i samma fack som alla tak- och fönsterförsäljare. Enkelt sätt att plocka pengar på folk. Men för mig är det en principsak att välja då jag vill konsumera och inte bli påtrugad. Black Friday blev Köp inget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar