lördag 12 maj 2018

Inte min dag!

Det är varmt. Och vi njuter. Men vissa saker borde man hålla sig undan.

Skogsplantering var inbokad och maken och två söner startade från förmiddagen. Det är varmt.

Jag och en sentjobbande son anslöt oss på eftermiddagen. Det var fortfarande varmt.

Okej, jag tog mig genom skogen till kalytan med planteringskorg och planteringsrör, hoppade till och med över några diken. Det var mycket varmt.

Vi gick på rad och jag hann kanske tjugo meter då jag började få hjärtklappningar och kände mig svagt illamående. Det var bara att söka sig i skuggan och ta det lugnt och låta de mindre klena fortsätta.

Senare kände jag mig så pass bra att jag kunde ta mig tillbaka till bilen och hämta vår kaffeväska, fortfarande över diken. Och det var ännu varmt.

Väl tillbaka hände missöde nummer två. På något vis lyckades jag halka till efter att ha placerat kylväskan under ett träd. Jag hinner alltid tänka en hel del då jag faller handlöst och tyckte jag landade fint på rumpan. Men en bråkdel av en sekund senare kände jag att det small till i bakhuvudet och jag landade på en ganska liten torr tallstam, men som hade ganska vassa kvistar. För säkerhets skull låg jag kvar ett par minuter och kände att jag lever.

När jag sakta satte mig upp förde jag handen till huvudet och fick blod på handen. Typiskt förstås att jag inte var utrustad med fickor och följaktligen saknade näsduk. Ingen sådan fanns i väskorna heller, men kallt vatten sköljde jag över och blödningen var inte riklig. Det var bara att trycka den neongröna Daytona Beach-skärmmössan på huvudet och pressa handen över såret.

Jag kände mig ack så onyttig, men kunde åtminstone plocka fram kaffe med dopp.

Nu vet jag att jag inte ska försöka mig på fysisk ansträngning då temperaturen stiger över 22 grader Celsius. Det är inte lätt att fylla 60 nästa år.

Men jag ser fram emot Malaga och Picasso ...
Redan bokat lägenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar