onsdag 14 december 2016

Mat-möte-mat-möte

Huh, huh, det blev nästan för mycket av det goda idag.

Efter en lugn och långsam frukost slängde jag mig i bilen och körde 115 km söderut. Det var lite trafik och jag anlände enligt planerna.

Före revisionsnämndsmötet bjöds vi på en tre rätters lunch (ja, egentligen var det fler, men vi blev serverade på tre fat) i undervisningsrestaurangen.

Åh, vad det var gott! Det skulle nästan ha räckt med förrättstallriken, men visst slank hälleflundran snällt ner i släptåg av smörsåsen och så snabbt att jag inte hann ta bild på den. Och desserten sen...! Massor av smått och gott.

Förrätt
Efterrätt
Efter justerat protokoll slängde jag mig igen i bilen för att försöka hinna till nästa möte 130 km norrut. Nu var det trafik från båda hållen och jag hamnade bakom en långtradare som välvilligt saltade bilen. Jag hade tänkt köra lite överhastighet, men det gick inte och det var omöjligt att göra omkörningar på grund av mötande trafik och mörkret som inte avslöjade eventuella vägkurvor.

Än var det en traktor som skruvade ner min fart eller nån annan tant. Man ska inte ha bråttom.

När jag äntligen kunde gasa på lite kom jag ihåg att sakta ner i min hemkommun, men var så tankspridd och trodde det räckte att dra ner till åttio. Genast blixtrade det till och jag blev förevigad. Nästa drag är väl ett besök på polisstationen för att lämna in körkortet, men det räcker väl några dagar eller kan möjligen registerplåtarna vara svarta av vägsaltet? Får hoppas på det.

Nåväl, jag hann till ordinarie kvällsmötet som föregicks av julmiddag på Kronofogdegården i Karleby. Jag var inte så hungrig, men åt snällt och visst var det gott med traditionell mat också.

Ingen julstädning idag alltså ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar