tisdag 20 december 2016

Jag gjorde det!

Igår fick jag ett telefonsamtal om en avbokad tid till Åtgärdsenheten vid Karleby hälsovårdscentral. Jag nappade genast och i morse blev jag skjutsad till platsen.

Lite före halv åtta letade jag mig fram längs den röda linjen och anmälde mig. Jag hade begärt all tänkbar medicinering, vilket visade sig vara en halv pytteliten tablett nedsköljd med två klunkar vatten.

En halv timme senare och kanske lite mindre skärpt var det dags att ta plats på britsen och gapa. Lite äcklig spray gjorde strupen stel och klumpig och resten var omväxlande kväljningar, en sväljning, en slang som letade sig in i mitt innersta, kikade och knep provbitar. Jag dreglade och hade rinnande tårar av alla gulpningar (är det ett ord?), men överlevde.

Det bästa var att inga tumörer hittades, endast polyper och diafragmabråck. Jag var inte riktigt klartänkt på det finska språket, men får väl fördjupa mig i uppgifterna på nätet senare och invänta provsvaren. Mera Somac ska inmundigas i fyra veckors tid.

Men jag är mest glad över att jag klarade av gastroskopin och kan vid behov göra om det ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar