onsdag 7 december 2016

Hemresan med dramatik i miniatyr

Det blir en lång dag och i skrivande stund återstår ännu flera timmars väntan på Helsingfors-Vanda flygstation innan det svänger till torsdag och vi torde vara hemma.

Jag vet inte vad jag ska vänta mig. Jag har förstått det varit både snöyra, ordentligt med minusgrader och töväder. Huvudsaken vi kommer oss in i huset och att elkraften har gjort sitt.

Mina magproblem slog till sen jag intagit en varm croissant i planet från Palma. Tydligen ingen matsmältning och antagligen dålig kontakt mellan mage och hjärna för nu hände samma sak som hänt bara en gång tidigare i mitt liv.

Jag tycks ha en favör för drama! Efter att ha börjat kallsvettas beslöt jag mig för att stiga upp och ta ett besök på toaletten. I kön vaknade jag plötsligt till av att jag stod på knä och en manlig passagerare frågade hur jag mådde. Jag klämde väl ur mig ett svar och han tvingade milt ner mig på en ledig plats.

Där tuppade jag antagligen av en andra gång för jag vaknade av att damen bredvid såg underligt på mig och den manlige flygvärden kom med spypåse och servetter. Nåväl, jag måste försöka stiga upp och ta mig till målet, men först tvingade man i mig apelsinjuice med något som man rörde ner, troligen socker.

Jag använde påsen, för apelsinjuice och min magsäck är inte alltid goda vänner. När jag kom ut placerades jag på en stol i flygvärdarnas (ja, de var tre manliga sådana som turades om att bry sig om mig) lilla utrymme. Där var svalt och skönt, men jag var oerhört utmattad.

En bägare apelsinjuice tvingades ännu i mig fastän jag försiktigt uttalade min tveksamhet. När jag en stund senare med vänlig ledsagning gick tillbaka till min egen plats och orolige make, rusade förstås hela juicemängden ner i påsens trygga förvar. Det är inte alltid roligt att ha rätt!

Men sen började det ordna upp sig. Krafterna kom tillbaka och resan mellan Stockholm och Helsingfors gick bra. En kopp grönt te, ett par skorpor och en banan och jag är så normal jag kan bli.

Och jo, jag ska uppsöka läkare för jag har kontrolltid hos onkologen i morgon samt årets sista fullmäktigemöte efter det.

Välkommen till verkligheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar