fredag 2 februari 2018

Tidsfördrivande verksamhet

Jag trodde att jag ville tillbringa eftermiddagen i Helsingfors när revisionsnämndsdagarna för landskapen var till ända.

Det visar sig att jag har myyycket tid. Ett varv bland Kampens affärer har avklarats. Inga inköp, men provning av två jumprar.

Sen stod affärerna i Forum på agendan. I första hand koncentrerade jag mig på Muminaffären. Inga inköp.

Man kan alltid strosa runt i Pentik och Marimekko och visst passade det att köpa en påse grönt te då en sort där hemma är på upphällningen. Jag varierar alltid med två olika sorter.

Efter lite tvekan gick jag förbi Stockmann och satsade i stället på Akademiska bokhandeln. Kanske en passande resehandbok inför Brysselresan? Men nej, det är så späckat EU-relaterat program så inte behöver man planera något själv.

I stället hade de pocketböcker billigare. Köp fyra och betala för tre. Det gick ganska lätt att välja ut fyra stycken läsvärda böcker.

Principer? Jo, en finlandssvensk roman, en skriven av fjolårets Nobelpristagare, en kanadensisk bestseller och en bara för att författaren har samma förnamn som moi ...

Och här kan man lugnt sitta och blogga och läsa en stund och sen när jag blir kaffesugen drar jag iväg till ett café och sitter och chillar tills det är dags att söka upp tåget norrut, som troligen är försenat som alla andra tåg denna strejkfredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar