lördag 28 oktober 2017

Om konduktörer

Kvällens konduktör på tåget mellan Helsingfors och Tammerfors fick mig att gå tillbaka i tiden när jag som ung studerande åkte hem nästan varje helg från Åbo för kärlekens skull.

Då hände det sig att man fick höra av konduktören då han åhörde mitt och medstuderandes samtal att Suomessa puhutaan suomea! (I Finland talar man finska)

Men idag vill jag ge en stor eloge åt konduktör Markus med keps och en stor röd hibiskus (tror jag) tatuerad på halsen.
Han utförde sitt jobb på ett servicevänligt sätt på utmärkt finska, svenska och engelska. Han bytte språk utgående från texten på biljetten. De meddelanden han sände ut via högtalaren var helt hans egna formuleringar och alltid på tre språk.

Det var helt otroligt och servicen var klart sämre sen jag bytt till Uleåborgståget. Jag skulle väldigt gärna vilja ge Markus direkt feedback på hans utmärkta service, men han läser knappast min blogg ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar