onsdag 1 november 2017

Teknikens under

Egentligen kunde man tala om teknikens underliga värld som är långt ifrån underbar alla gånger. Min printer och jag är lite osams. Den säger bara "replace toner" och jag låtsas inte förstå utan uppmanar "continue".

Men nu har printern klurat ut att jag försöker vilseleda den och senaste gången jag försökte få ut en trycksak vägrade den totalt att samarbeta.

Ikväll skrev jag ner morgondagens gymnastikprogram och tänkte att jag gör ett försök. Ifall jag misslyckas måste jag skicka e-post åt mig själv med programbilaga och läsa från telefonen, vilket i och för sig skulle vara väldigt jobbigt.

Naturligtvis ville inte printern alls samma sak som jag. Jag drog ur sladden och försökte på nytt. Jag klappade till apparaten på båda sidor, men det hjälpte inte. Våld lönar sig bara med vissa mekaniska ting. Jag började söka efter manualen, men den är förstås på cd och skulle just börja sätta in den i laptoppen då jag tänkte att jag försöker öppna printern och se hur "tonern" ser ut.

Där fanns fyra stycken men jag drog ut den som inte var röd eller blå eller gul och skakade den med mild hand. Nytt försök och plötsligt började printern ge ifrån sig ett mer välvilligt ljud. Tänker den faktiskt printa? Och jo, den var till och med så glad att den genast värkte ut fyra kopior av ett hyreskontrakt jag hade försökt printa ut för någon vecka sen. Och sen kom mitt lilla jumppaprogram i dubbla exemplar för naturligtvis hade jag tryckt två gånger på printknappen för säkerhets skull. Konstigt vad en del apparater kan ha gott minne!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar