onsdag 5 juli 2017

Underbar tid för rhododendron i år

Snart ...
Jag har alltid varit förtjust i rhododendron och den första köptes och planterades nästan direkt vi flyttat till Krukmakarbacken, typ 1987. Det exemplaret var den vanliga sorten Rhododendron catawbiense. Den trivdes inte så länge på den första platsen och när jag gjorde om rabatten slängdes den på undantag i en liten stensamling i utkanten av tomten.

Hör och häpna! Den dog inte av den omilda behandlingen utan några år senare var den och en mini sockertoppsgran, som jag fått från en plantskola, helt livskraftiga och båda fick göra en klassresa och flytta in i rabatterna igen.

Vid det laget hade jag börjat fundera på att göra norra slänten till en rhododendronbacke och min Catawbiense fick plats bakom komposten. Den är inte direkt vacker, men gammal och ärevördig och blommar i år.

Senare har jag satsat på de inhemska Tigerstedtska rhodona och en del har hamnat på slänten och en del i torvrabatten.

Men som sagt: i år är det faktiskt rhododendrons år. Alla instagrammar och sätter upp fina bilder på Fb. Så även jag.

Vinterkyla


Catawbiense, min första

Norra slänten
Inte så tjänligt på norra slänten
Nu börjar den första blomningen
och senare i torvrabatten


Alla vill inte blomma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar