måndag 17 juli 2017

En regnig måndag

En regnig dag ute vid stugan ska man nog tåla, men visst kändes det skönt att ha inprogrammerat ett första besök på Jakobs dagar.

Det blev en snabb tur på loppis på torget, men jag tyckte nog synd om försäljarna. Inte fanns det många hugade spekulanter. Själv behövde jag inget, men gladde mig åt att jag fick syn på en borttappad pytteliten legobåt under en bänk. Sakletare som jag är tog jag den i förvar åt barnbarnet.

Vi satsade i stället på lunchen på Pub Niska som erbjöd pizzabitar och sallad. Mellan varven hann jag inleda ett samtal med en turistande norrbottning som för första gången tagit sig så långt ner som till Jakobstad. Jag rekommenderade hela den österbottniska kusten och skröt extra på Kristinestad.

Eftersom dagen såg ut att fortsätta med regnskurar begav vi oss iväg på en liten runda söderut och hamnade bland annat i Munsala kyrka. Oj, vad den var stor! Det var en mäktig upplevelse.

Färden tog oss till Monäs med Storsand och Lillön. Sen var det dags för Kantlax innan det blev Oravais och kaffepaus vid Fjärdens kaffestuga.

Det sista målet var det timmerhus som ekonomen håller på och river. Plåttaket hade fått ge vika för traktorkrafter och imorgon ska de gamla golvplankorna försiktigt rivas för återbruk.

Vi passade på att fylla på mat- och vattenförråd hemma på Krukmakarbacken innan vi styrde kosan tillbaka till Öja.

Det var en regnig dag, hoppas det inte återstår så många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar