torsdag 30 juli 2020

Litet trädgårdsprojekt


För några veckor sen strövade jag omkring på tomten bakom stugan och såg en omotiverad kulle bakom piltavlan. Skulle vara intressant att veta vad som finns härunder lingon- och blåbärsriset och grästuvorna, tänkte jag lagom högt så att maken skulle höra. Visst skymtade jag en sten ...

Precis som väntat väckte jag makens nyfikenhet och han greppade spaden och började det slitsamma arbetet att avlägsna ytvegetationen. Så spännande!

Som bonus fick vi fyllnadsmaterial till diverse låglänta ställen. Av bara farten fick jag en grop mellan en stubbe och en sten för min svagt växande pion.

Ikväll efter det våldsamma regnet satte jag igång med att fylla upp mellan stenarna med välbrunnen kompost och svartmylla. Två stackars pionplantor flyttades och jag bemödade mig om en grundare plantering eftersom de tidigare blommat, men inte på senare tid.

Resten av växterna ska jag plocka med mig från trädgården därhemma, så jag får njuta av dem här också. Kanske astilbe och några stenpartiväxter ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar