måndag 27 april 2020

Knapphandlare

Jag har väl tidigare skrivit om mina knappar som jag gifte mig till. Min käre make började sin yrkeskarriär som försäljare inom just knapphandeln.

Farfadern och två farbröder var föregångare och ett lager fanns i makens barndomshem. När min svärmor hade syjunta fanns goda möjligheter till förtjänst för den ivrige äldste sonen genom att sälja knappar till tanternas  handarbeten som förfärdigades.

I flyttlasset till vårt gemensamma hem kom ett icke föraktligt lager med knappar i allehanda färger, former och storlekar. Jag har där nästan alltid hittat lämpliga knappar till kläder jag sytt eller stickat och virkat.

Och visst hittades knappar till min senaste stickade cardigan. Nu behöver jag inte gå och frysa utan kan mysa i min mjuka tröja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar