lördag 16 november 2019

Lördagsnöje

Det har varit lite av det ena och det andra denna vecka. Budgetbehandling i kommunfullmäktige, laboratoriebesök, gymnastik och dans och deltagande i firande av Mellersta Österbottens centralsjukhus 50 år. Och framför allt en fotbollsmatch som för första gången i historien för Finland till ett EM. Visserligen såg jag bara upp då och då från min mönsterstickning, men öronen var aktiva.

Då var det skönt att ha en lördag med helt tomt program. Vad göra?

Vi slog våra kloka huvuden ihop. Jag ville gärna ta en promenad i en naturskön omgivning. Älgjakten minimerar tänkta mål, men vi fastnade snart för Fäboda. Vi hade inte gått den nya leden för rörelsehindrade och havet lockar alltid.

Det var flera som hade kommit på samma fina plan och på två ställen stod någon och provade fiskelyckan genom att stå en bit ut i det kalla vattnet och kasta. Vädret var grått, men naturen fin.

Ni ser väl fiskaren!
Tänk, att man kan tycka att till och med döda trän är vackra. Man förundras alltid över tallarnas förmåga att växa trots uppenbara svårigheter i kamp med väder och vind.


I högsta grad levande tall
Torr och död, men ändå vacker

Min plan för dagen innefattade också ett litet jobb. Det runda soffbordet, som jag ärvt efter min mor och som fått värmeskador under den blivande ekonomens studietid, fick sig en omgång med mörkbrunt betslack. Det såg riktigt bra ut då jag lämnade lägenheten, men efter att det torkat är jag beredd på besvikelse. Men då tar vi ett varv till ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar