lördag 10 augusti 2019

Det trodde jag inte om dig!

Vi har det stora nöjet att följa med fågellivet härute vid sommarstugan. Måsar och tärnor hör inte till favoriterna, men de har försvunnit för i sommar.

Mäktigt är det när havsörnen kommer seglande för ett skrovmål. På senare tid har kärrhöken synts. När vi plockade hallon, tittade jag upp och fick se den komma lågt flygande med ett byte i näbben.

Några arter hade passat på att satsa sitt bobygge i samma bygge som finns på granntomten. Länge kunde sädesärlorna, svalorna och nån annan liten tippe ta sig in genom fönstergluggar, dörröppning och underifrån timmerstockarna. Nu blir det sämre, för golvet har isolerats.

Svalornas ungar hann inte ut innan vindsvåningen skulle bearbetas, men sonen flyttade varsamt boet med ungar till en hög sten under en gran och efter en dag hittade föräldrarna sina arvingar och vi tror att det gick lyckligt, då fler svalor senare kunde ses flyga omkring.

Den vackra rödhaken har kommit ganska nära och sökt kontakt, men lite sur blev jag nog då mina misstankar bekräftades och jag såg att hallonen dög åt rödhaken. Jag har aldrig tidigare sett några fåglar i de vilda hallonbuskarna, men tiden förändras ...

Vinbären i alla färger tar koltrasten med familj hand om. Suck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar