fredag 12 juli 2019

Dag 3

Igår bekräftades mina föraningar, tyvärr. Jag hade nämligen tänkt tanken att jag skulle slarva bort min tvådygnsbiljett i lokaltrafiken. Och se, det gjorde jag!

När vi hoppat på spårvagnen ut till Tilkka, kunde jag inte hitta det tunna kortet. Jag hade lyckligtvis tagit med mitt vanliga resekort och klarade mig.

På kansliet vände jag upp och ner och ut och in på min lilla väska, mina jackfickor och mina byxfickor, men ingen biljett. Jag rannsakade mitt minne och kom på att jag hade använt det senast på tåget från Hoplax. På tåget hade jag plockat fram spårvagnskartan ur jackfickan och det lilla kortet måste ha ramlat ut i det ögonblicket.

Ingen stor skada skedd, det skulle ändå inte ha kunnat användas dag 3.

Denna dag var hemresedag och tillägnades stadskärnan - och en ö.

Vi kunde konstatera att ännu idag var det många poliser vid Mannerheimvägen. På nyheterna hade jag fått bekräftat min misstanke att höga gubbar var i farten.

EU-ländernas miljö- och klimatministrar var församlade i Finlandiahuset för att diskutera klimatfrågorna.

Vi traskade iväg från nattkvarteret genom Hesperiaparken och via Senatstorget till Salutorget.

Vi beslöt att testa sonens tips om en båttur till Skanslandet. Det är en ö invid Sveaborg som inte varit öppen för allmänheten så många år sen den användes av militären.

Det visade sig vara ett bra förslag. Vi vandrade en drygt tre kilometer lång naturstig och fick en historisk inblick i öns storhet med egen skola, butik och till och med ungdomsförening.

Naturen var lummig och grön med kuperat landskap. Hit vill jag åka igen, för vi avstod från att gå den 2,5 km långa stigen på Kungsholmen.

Den försenade lunchen i Saluhallens restaurang Story blev ett sämre drag. Min lasagne var så bränd under och ovanpå att jag kände mig tvungen att returnera den. Inte var den nya versionen perfekt heller, men ätbar om man lämnade bort lite av den hårda skorpan. Jag brukar inte vara kinkig, men där gick tydligen min toleransgräns.

En sakta promenad genom turisthavet mellan esplanaderna ledde oss till vårt första besök på Ode. Lite tidningsläsning innan sonen kom för att dricka kaffe med oss på takterrassen.

Som kuriosa fick vi lyssna till Novas sändning med Ed Sheerans skivrelease.

Och jag träffade på två trevliga terjärvbor ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar