fredag 7 juni 2019

Stockholm i mitt hjärta

Vi valde en vacker dag att resa och tidig start för att maxa dagen. Väckning halv fem och iväg utan frukost till flygfältet. Diverse strul med att betala parkeringsavgiften hör till vanligheterna.
Det var tydligen gynnsam flygning för det kändes som om vi knappt hann komma upp i luften innan planets nos började styra neråt igen.
Nu blev det läge för frukost i Vip-loungen tack vare ingenjörens skänkta guldkort. Det uppskattas verkligen.
Klockan 08.50 skulle flyget till Arlanda lyfta med planerad ankomsttid 08.50. Sånt gillar jag! Här var jag också tvungen att testa priority boarding, fastän maken fick vänta på sin tur. Jag hann acklimatisera mig på fönsterplatsen.
Väl framme i Sverige hade vi all tid i världen, så vi tillbringade dagen i slow motion i väntan på incheckning på hotellet. Det innebar buss från flygplatsen och apostlahästar från Cityterminalen till Gamla stan. Och det var varmt ...
En somrig lunch med gravad lax och dillpotatis satt perfekt och vi kunde fortsätta promenaden i Södermalm. Men nu var vi ute efter en taxi, för det var svettigt värre och efter nån kilometer lyckades vi få skjuts ut till Hammarby-Sjöstad där vårt logi för fyra nätter fanns.
Det visade sig vara ett bra valt lägenhetshotell med trevlig betjäning i nya, fräscha utrymmen. Vår ljusa enrummare befann sig på åttonde våningen med utsikt över slalombacken bland annat.
Lite välkommen vila och sen ut på upptäcktsfärd. Vilken njutning att promenera längs med vatten och sitta i skuggan med jämna mellanrum. Ja, före det hann vi med en snabbfika på ett konditori före stängningsdags. Så passande med läcker nationalbakelse på Sveriges nationaldag. Jag var faktiskt lite besviken på att först inne i storstan se de första svenska flaggorna, men å andra sidan har man inte så lång tradition av nationaldagsfirande i vårt västra grannland.
Efter att ha studerat slussverksamheten smakade en Caesarsallad perfekt och sen var det bara att orientera sig tillbaka till hotellet, vilket visade sig vara långt ifrån lätt, men den historien behöver jag inte dela ...
Summa summarum: mycket nöjd med läget för vårt logi.