måndag 3 juni 2019

Promenad i annan stad

Eftersom maken inte blev klar med sitt golvande i lördags, fick jag chansen att ta en tur till Vasa med honom på söndag. Inte för att jobba, bara njuta igen.

Jag började med en promenad i det blåsiga, men soliga vädret. I planerna ingick en tur runt Metviken som jag länge haft i tankarna. Nu blev det inte riktigt så, för jag överkoms av misstankar och fördomar.

Jag har en otroligt livlig fantasi och hittar alltid på vad som kunde hända ... I det här fallet var det våldsdåd som inträffat just i parken runt Metviken som triggade mig. Visst var det blanka förmiddagen, men alla buskage och ensamma strövtågsstunder satte ohjälpligt min fantasi i rullning.

 

Det blev inte bättre att jag märkte att jag hade en lång man framför mig som såg ut att vara av utländsk bakgrund. Han var säkert tjugofem år yngre, men va vet jag, han kanske drömmer om mogna tanter ... Ni förstår hur mina tankar virvlade hejvilt och spelade upp alla möjliga scenarier.

Min strategi var att hålla mig på lämpligt avstånd, vilket betydde att jag fick sakta in på takten och ibland låtsas fotografera och kolla på telefonen. Han kollade in Metviken.

När jag kom till en bänk i full solsken och i lä, fick jag en snilleblixt att sätta mig ner och låta minst tio minuter gå. Tänkt och gjort!

När jag började tycka att jag kunde fortsätta, märkte jag att mannen vänt om och var på väg emot. Hjälp! Vad gör jag nu? En joggande man var på väg åt samma håll som jag och jag hakade på (utan att springa dock). I rask promenad och utan att se på min tilltänkta våldtäktsman möttes vi och jag ökade takten. Till min glädje kom fler personer emot och snart skulle jag vara framme vid stora vägen till Replot. Jag vågade inte se mig om ...

Jag var räddad! Men jag vågade inte svänga av längs med vikens andra sida utan styrde stegen genom Vöråstan och in mot stadskärnan. Och det blev bra, för vad hittade jag inte då jag tog en sväng till Halpa-Hallis matvaruavdelning om inte en ny Muminkakburk med Fazerkex! Den får sin givna plats i sommarstugan tillsammans med de tidigare.


 Promenerade vidare längs havsstranden efter lunchen på eftermiddagen


 
Borde besöka Kuntsis museum ...

 Och så lite blomster förstås ...

Blommande berberis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar