lördag 1 juni 2019

En dag för mig själv

Det händer då och då att maken är upptagen på annat håll och jag har en hel dag att planera på egen hand. Så var fallet idag.

För att inte helt skämma bort mig själv kastade jag ut mattorna, dammsög och tvättade golven efter den långsamma frukosten. Nu var det fritt fram för egna önskemål.

Som tur är har vi doktorandens lilla bil till vårt förfogande och jag drog iväg söderut via pappersinsamlingen (nyttig igen!). Jag besökte två loppisar, den första för att inhandla ny vaxduk till utematbordet vid stugan och hittade en bok förstås.

Det loppisstället var nyöppnat och jag ville bara kolla läget. Där hittade jag faktiskt ett fat till ena sonens samlarserie - får bli present i ett senare skede - och nej, han läser garanterat inte min blogg.

Nu råkade jag också hitta sovrumsmattor till stadslyan. Man kan inte gå förbi 3,60 meter matta, fördelat på tre enheter, för femton euro. Och en bok förstås ...

Dags för lunch. Det är inte så trevligt att luncha utan sällskap så jag inhandlade grillade kycklinglår, en alkoholfri öl och inhemska jordgubbar och orienterade mot Kvarnbacken. Läckert!

Lite allvar igen. Jag plockade fram måndagens möteshandlingar och plöjde igenom materialet.

Nu var det dags för en promenad. Man blir ganska utled på att surra runt på vägarna i hemtrakterna, men i en liten stad finns det många gator och stigar att välja bland.

Jag styrde kosan mot Skolparken och beundrade rosa vitsippor bland den spirande växtligheten. Sen rakt genom den gamla stadsdelen, Skata, via Bryggeriet och längs små stigar tillbaka till stadskärnan.

Några gardinknäppen senare var jag sugen på glass och belönade mig själv med kokos- och lakritsglass.

Nu borde jag orka bannas över gardinknäppena och sätta upp de sista två gardinerna ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar