tisdag 6 juni 2017

Tre timmar i huvudstaden

Mitt möte blev kortare än väntat och jag hade för säkerhets skull bokat hemfärd först halv fem.

Vad hitta på? Lite shopping, lite spårvagn, lite promenad, lite café och mycket väntan.

Shoppingen gällde nästan enbart must-have. I en specialbutik inhandlades ett par onämnbara och en tankini på rea. Det blev ju sommar idag!

Senare jagade jag ett par nya linnepåslakan. De hittades nog men färgen! Inte ville jag ha vita och absolut inte mörkblå, ej heller grafitgrå. Nej, jag hade bestämt mig för beige eller brunt. Alltså inväntar jag nästa färgtrend.

I sista stunden kom jag på att min Dr Hauschka-kajal var på upphällningen. Få se nu om färgen blev rätt.

Annars var dagens tema 'artighet'. När jag suttit länge och väl och njutit i solskenet med min äppelmarängbakelse med vaniljsås (lite för tunn dock) upplät jag mitt bord åt två damer som hamnat i skuggan. Den ena tilltalade mig på finska, men jag svarade på svenska för jag hade hört att de pratade det och önskade dem en trevlig fortsättning på dagen.

Följande episod hände vid ingången till Stockmann. En gentleman öppnade två dörrar för mig och jag tackade artigt på svenska, engelska och finska, men vid tredje dörren tänkte jag på likställdheten och sa att det var 'my turn', vilket glatt överraskade mannen.

På väg ut hade jag en mycket propert klädd vithårig gentleman bakom mig och han tackade förtjust när jag medvetet höll upp dörren lite längre för hans skull. Han tackade också med positiv förvåning och jag var den nöjda tanten från landet som satte guldkant på entré och sorti Stockmann.

Nu är jag klar och tåget får gärna sätta i gång och ta mig hem och imorgon får jag min laptop levererad, bara lite problem med strömfördelaren och inpluggen så ni vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar