söndag 25 juni 2017

Midsommar 2017

Man måste dokumentera midsommaren åtminstone för att ha bevis på hur vädret var.
Vi tillbringade som vanligt midsommarafton och midsommardag i trevligt sällskap i form av kusin Lila med make. Och som tradition är på Myrboda blir det inte nypotatis och sill på midsommaraftonen utan ostbricka. Utan att ha talat ihop oss hade vi lyckats köpa helt olika ostar så sortimentet var varierat.
Vädret var lugnt och fint, men ytterkläder behövdes. Senare efter midnatt råkade jag kolla in instagramflödet och såg till min förvåning att man framförde 4,7 grader! Vi hade flyttat inomhus och faktiskt visade vår termometer på knappt fem grader, dock på plussidan.
Midsommardagen bjöd på fjorton grader från förmiddagen och vi hann med en fem kilometers promenad innan det var dags att smörja kråset med nypotatis och grillad pluma (Herr Snellmans nyhet av grisens saftiga framrygg). Bitarna hade jag förberett enligt föreskrivning med att där hemma steka dem i ugn i två och en halvtimme. Sen tog grillmästaren över och snabbgrillade dem. Läckert, kan rekommenderas.
Själva söndagen bjöd som väntat på regnskurar men kärt besök av barnbarn med föräldrar satte guldkant på dagen. Lunchen bestående av förkokta ribs och havslax från Merikarvia skärgård var superb.
Men allt kan inte gå bra. När jag skulle hälla kokande vatten i diskbaljan, halkade pannan ur mina händer och och föll i golvet, tack och lov på utsidan, så att pipen lossnade från den rostfria vattenpannan.
Nåja, barnbarnet får en lämplig leksak till nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar