lördag 27 maj 2017

Drömmen förverkligad


To the tram!
När jag sitter här i tåget som tar mig hem baklänges, känner jag mig oerhört lycklig. Nu har jag åkt spårvagn så det heter duga, fastän jag måste erkänna att jag aldrig satte min fot i femman. Men den rutten går bara från Skatuddens terminal till järnvägstorget och de hållplatserna har jag bongat med andra spårvagnar.

Resorna företogs ganska oplanerat. Det var bara att hoppa på den spårvagn som först anlände till hållplatsen. Mot slutet blev det lite jobbigt, för jag hade inte räknat med att 1 körde under begränsade tider, men i sista stund lyckades vi slänga oss på den för att ta oss till Kottby.

Personliga favoriter då? De spårvagnar som kör i de gamla, fashionabla stadsdelarna har en sevärd rutt dvs 1 A och den kombinerade 2/3. Det är alltid intressant att glida förbi de statliga byggnaderna, domkyrkan och stadsdelen Eira.

Eira sjukhus
Jag tyckte också om fyrans ändstation i Munksnäs. Där kunde man ha hoppat av för en kort promenad, men det småduggade. 

Jag älskar de gamla stenhusen, men de charmiga trähusen på Pohjolagatan såg mysiga ut. Dem kommer jag definitivt att ta en närmare titt på vid ett annat tillfälle.

Men jag trivs också med de rutter som tar mig till havet och det här betyder ganska många linjer. Sen är förstås linje 6 en välanvänd favorit. Den tar mig från Arabiastranden till Sandviken, alltså från strand till strand.

Den här gången satsade jag på de övriga spårvagnsrutterna och faktiskt användes metron tre gånger. Vårt hotell låg på gångavstånd från än-så-länge-ändstationen Gräsviken och det var snabbt och behändigt att ta sig hem från den vackert belägna trattorian i Fiskehamnen som fysikforskaren hittat på en av sina  cykelfärder. 

Hagnäs metrostation
Fiskehamnen är en coming stadsdel för tiotusentals mänskor. Det byggs och byggs. Från trattorian kunde vi lätt ta oss över till Blåbärslandet och en stillsam strandpromenad runt ön var en perfekt avslutning på en fulländad dag.
Det byggs och byggs ...

Vackert läge
 


Om det regnade? Jo, ett litet störtregn passerade huvudstadsregionen, men alla spårvagnar har vattentäta tak.
Lite kul var det också att få respons från spårvagnsälskare då jag postade en spårvagn på Instagram.

 


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar