lördag 7 november 2020

Road trip i solsken och vackert rodnande sky

 I dessa tider när man mest träffar den närmaste familjen får man bjuda till lite för att få förströelse och vidgade vyer.

Vi hade ärende till Vasaingenjören och hoppade i bilen och tog naturligtvis kaffeväskan med. Tanken var att nöta riksåttan så lite som möjligt. I stället smutsade vi bilen då vi stötte på små partier eländigt våt och lerig väg.

Men vacker var det och vi hann uppleva Nykarleby och Munsala innan vi kom slirande upp till riksåttan igen. Eftersom det har regnat så mycket i höst, var det naturligtvis svåra förhållanden i Monå där tunga fordon transporterat krossgrus. Men vi klarade det!

Kaffepausen var perfekt i Hellnäs med vacker vy över båthamnen. Nästa gång vi kom ut till E8 var lagom till filstängningen i Vassor, men det gick smärtfritt ändå. 

Varför inte satsa på östra sidan av stomvägen? Det blev lite leriga vägar igen genom Kuni och sen fick vi sikte på Kyröälv som var fylld till bredden och såg mäktig ut. Vi hittade vägar vi aldrig kört på och fick beundra den vackra röda skyn som alla instagrammare tycks ha hittat också. Har ni annars besökt Staversby? Det var en helt ny bekantskap för mig åtminstone.

Jag fick leta ganska mycket i mitt bildminne för att hitta till en pizzeria jag besökt några gånger och som skulle förse oss med kvällsmålet. Men med lite tur kom vi rakt på och för säkerhets skull kopplade vi på GPS för att snabbast komma till destination Uvgatan.

Jag lovar, himlen var ännu vackrare i verkligheten ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar