tisdag 29 september 2020

Egensinniga frön

Min nya, lilla blomrabatt som växte fram ur en kulle och några stenar vid stugan blev sent omsider planterad. Jag plockade några perenner hemifrån och bad dem vackert flytta till nytt ställe.

Före det hade jag uppmärksammat några konstiga små plantor som börjat spira i den tomma jorden. Morötter, dill? Jovisst var det små dillplantor som behagade uppenbara sig i svartmyllan.

Det blev en stunds funderande innan jag kom på den plausibla lösningen till hur de kommit dit. Visst i all världen hade jag blandat lite kompost i jorden? Och visst hade jag tidigare på försommaren hällt överblivna bäst-före-datum frön i den kompostlådan. Antagligen hade flytten till öppen jord gett dessa frön en liten puff och insikten om en chans till ett nytt liv.

Jag grävde upp några exemplar och satte i kruka. Nu återstår att se om jag minns skörda eller eventuellt ta in krukan och använda färsk dill senare på hösten ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar