onsdag 9 september 2020

Reservdelar

 Jag börjar räkna in ganska många reservdelar som tilldelats mig sen jag fick min cancer för sjutton år sedan. Cytostatikan tunnade ut håret och jag fick en peruk efter första behandlingen. Den blev inte använd för jag kunde inte förmå mig att bära den och dessutom tappade jag aldrig allt hår.

Bröstcancern har också inneburit ett nytt konstruerat bröst efter några års protesanvändning, men när andra bröstet blev bortopererat bestämde jag mig för att det fick räcka med konstruktioner och använder numera protes igen.

Sen började lymfvägarna bråka och det blev kohesionsstrumpa på vänster arm. Den ska användas varje dag och sköljas varje kväll. Man måste också hålla reda på när dessa reservdelar är uttjänta och ska bytas ut.

Nu var det igen dags för perukinköp. Visserligen fanns min gamla, men det har nog gått troll i den så jag beslöt mig för att skaffa en ny. Denna gång vände jag mig till en frisörsalong i Jakobstad och fick utmärkt betjäning. Och faktiskt har jag använt peruken hela eftermiddagen och kvällen då jag shoppade en ny klänning som extra present åt mig själv och första gången besökte barnbarnet i det nyköpta huset. 

Jag har fortfarande lite tunt hår kvar, men kanske jag kastar på mig peruken då och då i alla fall, men varmt blir det ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar