torsdag 3 september 2020

Paprika byter färg

Jag köpte en paprikaplanta på försommaren med färdiga små frukter. Garanterad skörd ansåg jag. Red Dexter stod det på den åtföljande lappen. In i miniväxthuset skjuts!

Under sommarens lopp har jag vattnat och stilla följt med tillväxten. Paprikorna har vuxit och börjat ändra färg till svagt orange. Blir de röda sen? I min bekantskapskrets fick jag inget svar.

Jag googlade på Red Dexter och fick bevisat att röd var färgen. Sommaren gick och de tre största paprikorna var fortfarande vackert orangefärgade. Kanske de anade att jag föredrog orange framför rött?

Till sist beslöt jag mig för att skörda en paprika och till min besvikelse märkte jag att baksidan var rutten, men halva paprikan dög i salladen.

Nu lutar jag åt att märkningen av min planta var fel. I och för sig spelar det inte så stor roll, men jag kunde ha smakat på paprikan tidigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar