torsdag 5 september 2019

Heldag i Vasa

Maken hade ett möte i Vasa från klockan nio och jag hade möjlighet att åka med. Det blev tidig väckning och iväg.
Jag övertog bilen vid Skogscentralen och körde in mot stan. Efter några rundor hittade jag en lämplig parkering för att invänta att affärerna öppnade.
God planerare som jag är hade jag utrustat mig med dagens tidning och satt bekvämt i bilen i det lilla regnet och läste nyheterna och fixade sudokun.
Nästa plan var att ta mig till en handarbetsaffär som säljer Drops garner. Det är nämligen rea på det garn jag stickar de fyra tröjorna av och det behövdes bottenfärg till tröja nr fyra.
I samma fart köpte jag garn till en extra tröja åt min nepalesiska dotter samt till en kjol i bomullsgarn åt mig själv.
Det blev på köpet en trevlig pratstund med ägaren, en manlig sådan, som slutade med att jag informerade om internationell seniordans.
Nu hade jag egentligen tänkt ta en runda på jakt efter ett par byxor, men det kändes inte aktuellt släpande på en plaskasse full med garn. I stället orienterade jag mot bilen och inhandlade en take-away kaffe MED GRÄDDE på vägen. Trevlig betjäning även där.
Det blev en deckare i stället för shopping i väntan på att maken skulle anropa skjuts.
Vi hade planerat äta en lätt lunch eftersom en liten middag skulle intas med projektingenjören. Jag hade kollat lunchlistan i Vasa och båda längtade efter fisksoppa.
Laxsoppa serverades ute i Vasklot och det blev ett intressant tillfälle. Klockan var halv tolv och vi anlände mitt i ruschen då alla som jobbade i hamnen skulle äta.
Inga problem, betjäning på svenska och delat bord med ett par äldre gentlemän och soppan var otroligt läcker! Äkta husmanskost till förmånligt pris.
Vi hade fem timmar att döda innan ingenjören skulle ha dagens jobb på stickan och vi hade var sitt förslag.
Vi började med makens idé om att åka ut till Replot och Björkö. Det hade regnat och nån långpromenad var inte i sikte, för jag hade sjuk hålfot då jag pladask av en ställning då jag skulle fylla på varmvattenvärmaren. Men det gick att ta sig ut till utsiktstornet i Svedjehamnen och fikapaus efter det.
Vi kom lagom tillbaka in till stan och behövde bara vänta en halvtimme på sonen. Restaurangen var vald och vi åt var sin smakrik rätt på Hejm i kvällssol och åkte ut till Meteoria på Söderfjärden innan vi for hejm/hem.
Ännu en trevlig resa i närmiljön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar