lördag 2 februari 2019

Ännu surare ...

Åh, dessa tekniska rackerier man måste omge sig med!

För ett par år sen fick jag en ny printer, en laserskrivare, till julklapp av mina söner. Medföljande installation som också var i kraft när jag köpte ny laptop.

Bra så långt! I höstas tog den svarta färgen slut och vid ett Hforsbesök tog jag spårvagnen till Verkkokauppa och konstaterade att färgkassetterna till min printer är hiskeligt dyra. Om man ska förnya alla fyra får man en printer för samma pris, eller till och med fler ...

Nå, jag köpte min lilla svarta och printade vidare. Jag skrev häromdagen att det blev problem när den gula färgen tog slut. Hela vårt förhållande tog slut!

Jag lät en liten vecka förflyta innan jag försökte lappa ihop det trasiga förhållandet. Jag kollade inställningen i gråskala, tryckte på ON och försökte printa. Nej, hårdflirtad som bara den!

Varför inte printa svart från den svarta kassetten? Jag behöver ingen gul färg, inte blått eller rött heller.

Nå, jag plockade ut Tant Gul, skakade henne varsamt, men bestämt och satte henne i facket igen. Nu då?

Neej, lika envist som vanligt ihärdade printern med "Replace toner". Jag gav upp!

Några dagar gick och jag började kolla på nätet var jag skulle få tag på passande kassett. Först googlade jag på "samsung printer gul färg slut" och hittade hänvisningar till att vissa printrar vägrar att utföra sitt arbete om en av fyra färger är slut. Just så! Ni kan förstå att jag är besviken, arg, sur, irriterad över dessa tillverkare som skapar slit-och-släng. Hur klimatdum kan man vara?

Jag bet ihop, svalde några gånger och tänkte att jag gör ett nytt försök med att skaffa en omgång färgkassetter. Jag kontrollerade att de två andra innehöll bara 19 % färg så bättre att införskaffa alla tre i stället för att bli sur om en liten tid. Som tur var hittade jag en märkeslös variant som faktiskt levererades till hemorten efter ett par dagar. Och till halva priset per styck jämfört med den svarta.

Och nu printar vi - åtminstone en utskrift har jag testat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar