söndag 28 oktober 2018

Tider

Vi har just återställt oss till vintertid måhända för sista gången. Man väntar sig att EU ska slopa hopandet mellan vinter- och sommartider. Det hurrar jag för.

Men hur ska vi ha det? Det är upp till varje lands riksdag att besluta. Själv är jag lite tudelad. Jo, jag tycker bättre om sommartiden som medför att det är ljusare på kvällen. Detta märks speciellt då vi ändrat tillbaka till vintertid och det snabbt blir mörkare och mörkare redan på eftermiddagen.

Sen är det ett annat dilemma. Vad gör våra grannländer? Om vi ändrar till sommartid och övriga Norden och Europa håller vintertid, innebär det att vi har en tidsskillnad på två timmar. Det fungerar inte! Tänk på när vi ska se på Sveriges TV! Men mest olyckligt är det för företag som sysslar med export och import.

Nej, jag föreslår en diskussion på nordisk nivå där man kommer till en gemensam överenskommelse. Sen struntar jag i hur vår tid förhåller sig till Rysslands tid. Dit har jag inget ärende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar