torsdag 25 oktober 2018

Symaskinstrubbel

Min symaskin lever ett stilla liv i klädrummet. Jag minns när vi flyttade in i vårt hus och båda maskinerna användes flitigt till att sy barnkläder och något smått åt mig själv.

Jag blir mäkta förvånad över mig själv då jag kommer ihåg den långa vinterkappan jag sydde samt en tjock jacka till maken. Alla fyra pojkar fick vändsydda jackor som hade fleecetyg på ena sidan och vindtätt tyg på andra, bara att vända efter behag. Kanske jag har varit lite duktig ändå - nån gång?

Nu var det dags att plocka fram symaskinen ur sin gömma för att fålla gardiner till TV-rummet och till sonens köksfönster. När jag äntligen kände lusten krypa fram och skulle sätta igång, blev det tvärstopp. Pressarfoten ville inte sänka sig.

Jaha, finns det symaskinsreparatörer längre? Efter lite googlande hittade jag en i grannstaden och fick maskinen fixad. För lite användning och följdaktligen intorkning var diagnosen, men reparatören skröt på maskinen. Just den serien har fungerat bra och har lika bra delar som fabriksmaskiner. Den håller i minst tio år ännu.

Nu är gardinerna fållade och jag är nöjd. Var det månne nåt annat som skulle åtgärdas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar