onsdag 17 oktober 2018

Rekommenderas

Jag har alltid en bok på gång. För en tid sen nästan sträckläste jag Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.

Jag fascineras av lite imaginära böcker och minns hur jag under gymnasietiden plöjde genom Orwells 1984, Boyes Kallocain och Huxleys Du sköna nya värld.

Jag har inte heller missat ungdomsböckerna av Stephenie Meyer och gick faktiskt en litteraturkurs i fantasy inom barn- och ungdomslitteratur då jag i mogen ålder förkovrade mig inom litteraturvetenskapen.

Philip Pullmans trilogi Den mörka materian har jag skaffat på engelska och ska nog läsa om den på originalspråket.

Men för att återgå till Tjänarinnans berättelse. Man kallar den en dystopi, alltså motsatsen till utopi, och den negativa samhällsvision som framställs är kuslig, men inte omöjlig.

Den nya utgåvan innehåller författarens förord och en intressant historisk efterskrift.

Läs boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar