onsdag 15 augusti 2018

Getingsommar

Vi har haft seklets bästa sommar och naturligtvis finns det andra nackdelar än torkan.

Det har funnits extra mycket getingar och de är livsfarliga för de som är allergiska mot deras stick. Tack och lov hör jag inte till dem, men min svärfar var det.

Vid sommarstugan har vi brottats med diverse försök till getingboställen utan byggtillstånd. Men maken har tagit rättvisan i egna händer eller i praktiken sopborsten och rivit vartefter. Det är otroligt hur snabbt de byggt upp sitt konstverk på nytt och på åtminstone tre olika ställen, men tji fick de!

På uteserveringar har närgångna getingar velat smaka på anrättningar som de varken beställt eller betalt. Vem har inte varit vittne till en ung dam som skräckslagen sitter framför sin mat och vägrar röra den på grund av en surrande gulsvart insekt?

Folk har också haft problem av sockerhungriga getingar som invaderat allehanda bär. Själv stötte jag på ett helt gäng med getingar då jag skulle plocka mina fina buskblåbär.

Det gällde att göra upp en taktik. Först hällde jag lite socker på ett fat som jag placerade strategiskt i närheten. Inget förväntat resultat.

Nå, jag ville skörda mina bär, så jag bröt av ett nytt aspbörjan (finns överallt i år) och slog häftigt på getingarna och plockade snabbt innan jag upprepade proceduren. Fungerade, men var arbetsamt.

Vid närmare forskning märkte jag att getingarna gärna borrade in sig i de blåbär de redan attackerat och de ville jag inte ha. Alltså lät jag getingarna jobba vidare i sina bär och plockade själv de intakta.

Slutet gott, allting gott och blåbären i frysen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar