torsdag 16 augusti 2018

En dag i sydstaden

Med god planering får man ihop ett bra schema för en lyckad dag i grannstaden. Det som styrde det hela var riksdagsledamot Anders Adlercreutz och SFP som arrangerade en frukostträff på ett café.

Det som jag hela tiden trott bekräftades. Vi har förlorat kunskapen i hur man bygger. Vi får en massa lagar som omkullkastar möjligheten att göra goda konstruktioner. Vi har branscher (läs betongindustrin, isoleringsindustrin etc) som jobbar och lobbar för sina produkter och förleder ministeriernas tjänstemän att föreslå lagar som omöjliggör bondförnuft i byggandet. Nåja, detta bekräftades inte direkt, men jag läser mellan raderna ibland.

Bygg massivt och inte i olika skikt som nu där materialen reagerar sinsemellan. Tänk på stockhus som andas eller limträbalkar eller massiv betong. Byt inte ut gamla fönster som är gjorda av träd som fått växa långsamt.

En tanke som jag tog till mig var hur man söker energisnåla lösningar och mäter e-värden i stället för att mäta koldioxidavtrycket. Det går åt en massa energi att transportera och producera råvaror och material, mer än det som sparas med energisnålare hus.

Voi, voi.

Dagen fortsatte med ett besök på ett ganska nytt loppis med några små fynd och sen hade jag nöjet att bjuda en god vän som fyllt jämna år på en lunch vid havet.

Sen toppade jag kvällen med tre timmar med barnbarnet då vi hann traska genom halva stan, beundra fåren, se på kaninerna, äta mörkchoklad och lite skräpmat, leka och umgås i böckernas värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar