torsdag 4 januari 2018

Tankar inför det nya året

Nej, några nyårslöften ger jag inte, men det kan vara nyttigt att filosofera lite kring ens personlighet och omgivning så här när det nya året just har startat.

En sak som jag länge tänkt på är att jag väldigt gärna skulle vilja minimera min egen person i samtal och diskussioner. Visst lyssnar jag, men jag behöver inte alltid säga min åsikt och vad som hänt mig. Det räcker med att vara tillgänglig och låta andra komma till tals.

Jag deltog en gång i en föräldrakurs i Folkhälsans regi och vi hade en fantastisk föreläsare som lyckades locka fram givande diskussioner mellan deltagarna utan att framhäva sig själv och sina kunskaper. Det som var positivt för min del var att jag gav henne erkännande och berömde hennes arbetssätt. Det har ganska länge varit viktigt för mig att faktiskt ge positiv feedback, ibland till och med åt helt främmande personer för man mår så mycket bättre av att bli sedd och uppskattad. Det ska jag fortsätta med 2018.

Men jag ska nog också fortsätta med att njuta av livet och inte låta mig bli stressad av att jag redan har flera veckoslut upptagna med möten och kurser i både Helsingfors och Bryssel. Jag tycker ju om att resa! Bara VR skulle behaga serva mig med tågbiljetterna. Igår hände det igen att jag bokade först en turresa och det gick bra. Sen efter en stunds funderande bokade jag andra vägens resa och betalningen fungerade, men sen påstods det att sessionen gått ut. Och jo, pengarna var igen borta från kontot, men biljetten fattades. Det här var andra gången och man har problem med Firefox som jag använder, men ändå ... Jag hittade en webbsida där man kunde sända in begäran om återbetalning och slapp ringa, men jag vågar inte boka på nytt innan pengarna är tillbaka på kontot.

Nu är siktet inställt på inkommande veckas resa till lite varmare trakter med utlovat regn. Men jag ska njuta ändå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar