torsdag 25 januari 2018

Resa lätt

Jag har tre veckor framför mig som inkluderar tre resor till Helsingfors. Den första började inte så bra ...

Först skulle torsdagens förmiddagspass som gymnastikledare klaras av. På en knapp timme skulle lunch och ombyte verkställas. Så långt allt ok för packningen hade avklarats kvällen innan.

Sen började problemen. Sonens bil hade vindrutetorkare som inte ville jobba utan gav bara ifrån sig ett ynkligt elektriskt ljud. Vem ger sig ut på vägarna i regnväder utan fungerande fönsterviftare? Inte jag.

Nå, det fanns en bil till. Maken hittade säkert till jobbet genom regndropparna körande reservbilen.

Vid Bennäs station blev jag upplockad av en möteskollega. Naturligtvis skulle man utnyttja dagen och passa på att sätta sig in i Kulturösterbottens verksamhet för revisionsuppdraget.

Chauffören lotsade oss skickligt vidare till Vasa centrum. Det var första gången jag besökte det kulturella finlandssvenska  huskomplexet som är granne till Folkhälsan. Men före det fick jag dagens otrevligaste överraskning.

Eftersom jag skulle ta tåget direkt från Vasa till Hfors greppade jag min lilla ryggsäck. Men vad i all friden??? Varför såg mitt grågröna öga en vattenflaska?

Jo, jag hade i hastigheten tagit jumppaväskan som är grön i stället för en lite mindre ryggsäck som är svart. Vad skulle jag med gymnastikskor och högtalare i Helsingfors?

Efter den första chocken kunde jag konstatera att jag i handväskan hade plånbok, telefon och till och med biljetter i pappersform.

Efter mötet hann jag shoppa ett par trosor, en deckare och lite färdkost. Ja, handskarna hade jag tydligen stoppat ner i gröna väskan så det blev ett par nya sådana också.

Fel väska åkte hem med min kompis och hämtas av mig på överenskommet hemligt ställe då jag kommer hem imorgon kväll -   om jag minns ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar