fredag 26 januari 2018

Presidentval

Eftersom jag har mycket fritid då jag tillbringar kvällen tillsammans med Statens Järnvägar ska jag fundera lite kring presidentvalet som har första egentliga valdagen på söndag. Ja, det kan bli den enda möjligheten att påverka eftersom den sittande presidenten förutspås utgå som klar vinnare. Men man vet aldrig, det kan bero på soffliggarna.

Jag har själv förhandsröstat och tänker inte ge några goda råd. Var och en väljer själv enligt bästa förmåga.

En intressant grej levererades av fysikern som varit på en föreläsning och hört emeritus professor Claus Montonen som representerar förespråkarna mot kärnvapen och således kan sägas vara Nobelpristagare av fredspriset 2017, dock till en extremt liten bråkdel.

Nämnde man har sysslat med matematisk fysik också, men han delgav åhörarna att endast tre av våra presidentkandidater är direkt klara att skriva på ett fördrag som förbjuder kärnvapen. En tar inte ställning och resten vill inte skriva på. De sistnämnda representerar regeringspartierna.

Hur det än går är jag säker på att Finland får en president som är klart bättre, smartare och mer mänsklig än presidenterna i stormaktsstaterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar