måndag 5 april 2021

Påskbak

Oops, I did it again! Det är minsann inte första gången jag skriver om mina misslyckanden - knappast den sista heller ...

Men jag är egentligen inte den värsta skrytmånsen. Tvärtom vill jag gärna bjuda på mina misstag och därmed bagatellisera dem. Livet är för kort för att hänga upp sig på oväsentligheter.

Nåväl, jag ville baka något sött till påsken och inspirerades av ett recept i Samarbete. Att sen komma till skott visade sig inte vara det enklaste. Jag trodde jag hade alla ingredienser, men konstaterade att jag missat mangokvarg. 

Det blev påsklördag då jag skred till verket. Digestivekex krossades maskinellt, smör smältes och formen smordes. Väldigt besvärligt var det att klä in kransformen med smulmassan.

Jag beslutade att gå lugnt och metodiskt till väga när jag fortsatte med fyllningen och hade nästan alla ingredienser i skålen när jag slogs av tanken att jag eventuellt hade haft en annan strategi när jag fixade skalet ...

Jovisst, jag hade glömt vetemjölet! Det brukar räcka med smulor och smör, men inte denna gång. Raskt ut med massan och dit med en deciliter mjöl. Nu var jag ganska säker på att jag skulle misslyckas, men vem orkar börja diska formen och smörja på nytt?

Jag tryckte ner den nygamla smulmassan och hällde i fyllningen. Svisch in i ugnen en knapp timme och sen hoppas på att familjen skulle kunna avnjuta kakan i någon form följande dag ...

Mycket riktigt gick det inte att få ut kakan hel, men visst smakade det gott i alla fall. Nu sitter vi här med ganska mycket kvar och maken är inte så förtjust i creamcheesecakes och kanske inte i mango heller ...

Så här skulle kakan se ut ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar