torsdag 4 februari 2021

Åldersproblem

 Visst är det skönt att ha nått tantåldern. Mer harmoni, färre must-do saker, förmåga att vara glad över smått och gott.

Men på hälsoplanet märker jag att med åldern kommer sämre återhämtningsförmåga och dåliga förnyelseegenskaper. Eftersom jag under min livstid varit med om tre omgångar cytostatikabehandling, inser jag att kroppen nu har mycket sämre förmåga att bygga upp nytt material/celler för att ersätta det som medicinen har förstört.

Fastän jag aldrig tappat allt mitt hår, märker jag att det går trögare att återfå kalufsen. Håret är mjukare och skörare och framför allt gråare för varje omgång. 

Detsamma gäller naglarna. De delar sig i segment och blir tjockare, missfärgas och det syns tydligt var den friskare nageln är på gång.

Men jag lever ännu. Även om jag fick åka till samjouren i helgen på grund av tarmblödning, vilket medförde att hemoglobinvärdet sjönk till 106. Åter igen var jag till besvär för laboratoriesköterskorna som fick göra sitt yttersta för att hitta några bloddroppar att analysera.

När nu förkylningen är borta borde jag dock få ändan ur vagnen och börja bygga upp konditionen, men då det är så kallt ...


Passar bäst som material till fågelbo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar