lördag 12 januari 2019

Den stora kryssningen

Maken och jag är trogna SFP-anhängare och bestämde oss i höstas för att delta i den stora kryssningen inför riksdagsvalet.

I fredags hoppade vi på bussen från det blåsiga Österbotten och åkte ner till det mindre blåsiga södra Finland för att kryssa från Helsingfors till Stockholm.

Vi missade de första välkomsttalen, men hann bli roade av Alfred Backa och Mark Levengood.

Sen började det politiska programmet och jag valde att höra på Veronica Rehn-Kivi som berättade om arbetet i social- och hälsovårdsutskottet medan Sandra Bergqvist redogjorde för hur SFP:s vårdreform skulle se ut.

Maken valde att diskutera med Stefan Wallin och Nils Torvalds. Den senare passade jag på att delge mitt släktskap med hans barn i första giftet.

Jocke Strand drog sitt föredrag i vanlig stil i rask takt, med ett förtjusande blandspråk och med en positiv framtidssyn med betoning på Österbotten och samarbetet från de norska hamnarna genom Sverige och Finland ut i stora världen till Asien.

På detta var det dags för en stor buffetmiddag där jag satsade på grönsaks- och fiskbordet för att avrunda med härliga små desserter.

Just ingen sömn på detta och det berodde både på att jag befann mig på en främmande plats och det rullande havet. Inget illamående för jag hade satt muminplåster över naveln och det funkar på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar