söndag 30 september 2018

I lingonskogen

För andra gången begav vi oss av för att hemföra mer än en halv deciliter lingon. Och se, det lyckades! Vi fick ihop ca tio liter. Nu känns det lite lättare att hushållet minskat för tidigare fanns det fyra lingonfrälsta.

Vi hade valt en plats som mest liknade en rullstensås och jag fascinerades av de röda stenarna som visade sig ha blivit upplockade ur en grop.

Plötsligt både hörde och såg jag - en argt väsande svart huggorm med huvudet upphöjt. Ett litet skrik blev mitt svar till ormen och jag drog mig försiktigt i en vid båge runt den hoprullade varelsen. Hade jag närmat mig ormgropen?

Efter fotografering fortsatte jag min jakt efter lingon. Lite harmsen kunde jag konstatera att blåbär skulle det ha lönat sig att hämta härifrån för ett par månader sen. Och faktiskt gjorde vi det för några år sen. Även den gången såg vi ormar, några yngre exemplar, men lika otäcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar