fredag 14 september 2018

Äntligen inne i riksdagen!

Varen icke förskräckta! Jag har inga planer på att ställa upp i riksdagsval. Jag respekterar och högaktar de som har kapaciteten att göra det, men jag har varken intresse eller de rätta egenskaperna.

Men jag är fascinerad av själva riksdagshuset. Det är en mäktig syn i centrum av Helsingfors och nu när det är nyrenoverat...

Jag blev därför glatt överraskad då vår kommundirektör hade ordnat ett besök åt oss i samband med Kommunmarknaden. Tanken var att SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson skulle ta emot oss, men då hon insjuknat blev det Mats Löfström, Ålands representant i riksdagen, som vi hade nöjet att träffa.

Det passade egentligen utmärkt eftersom Löfström sitter i kommunikationsutskottet och vår mest angelägna hjärtesaker berör vägar, lätt trafikled och flygfältet. Nu har vi framfört det till alla riksdagsmän och ministrar vi träffat på, så ingen kan klaga på att ingenting har försökts.

Nå, tillbaka till själva byggnaden. Den är magnifik - färgsättningen, möblemangen, den italienska marmorn, riksdagssalen och plenisalen. Det är underbart att gå omkring och njuta av estetiken. Det ger vällust åt själen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar