söndag 29 juli 2018

I hallonbuskarna

Hallonen mognar i snabb takt och frysen ska fyllas med goda frukost- och lunchbär. Godast är de förstås då de avnjuts nyplockade, så det blir den vardagliga desserten.

Igår när jag plockade mina bär till frukosten runt stugknuten, fick jag syn på en stor, violett fläck på ett hallonblad. När jag tog i kvisten ovanför såg jag ett två centimeters stort, guldglänsande kryp som var inborrat med hela huvudet i ett stort hallon.

När jag lite senare påbörjade plockningen för infrysning var situationen likadan. "Hallonbaggen" var orörlig kvar i hallonet. Sover den? Har den förätit sig och kolat vippen?

När jag inledde dagens hallonplockning sökte jag upp stället och kunde konstatera att baggen var borta. Kvar fanns en hängande samling hallonfrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar