måndag 23 december 2019

Inför julen

Ni kanske har märkt vid det här laget att julen inte är så hemskt viktig för mig. Jag tycker det är roligare att sitta och sticka. Det höll faktiskt på att bli riktigt bedrövligt här för nån vecka sen.

Tröjorna blev ju klara för länge sen. Jag levererade damjumpern till Vasa i tisdags och den passade riktigt bra enligt fotot och "dottern" var nöjd. "Den bästa julklappen ever!" Nå, i och för sig kanske hon inte firat så många jular eftersom familjen hemma i Nepal är muslimer.

Den stickade kjolen är också klar och blockad, saknas bara gummiband och ibland räcker det två år innan jag fixar det ...

Det blev bråttom då jag fick höra att ett kusinbarn var på väg. Han är nu född och jag kan leverera tröja, byxor och sockor/vantar då tillfälle ges. Nytt garn var beställt, men jag fick ta till reservhandarbete och sticka ett par bomullstrasor till disk och damm.

Och så äntligen kom garnet. Mönstret var redan hittat och kopierat, men det visade sig vara lite besvärligt. Jag stickade, räknade maskor, stickade och rev upp ett antal gånger. Efter en natts grubbel beslutade jag mig för att hitta ett enklare mönster och nu är jag på god väg. Julförberedelserna i matväg är lite störande ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar